Μουσικοθεραπεία στην εγκυμοσύνη και στο νεογνό-βρέφος
Η μουσικοθεραπεία είναι μία επιστημονικά τεκμηριωμένη επιστήμη, στην οποία η μουσική και οι ήχοι χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ανθρώπου. Η εδραίωσή της ως ξεχωριστού κλάδου υγείας πραγματοποιήθηκε μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Υπάρχουν καταγραφές για τη χρήση της από το 1500 π.Χ. στους Αιγυπτιακούς πάπυρους Kahun, αλλά και σε άλλους πολιτισμούς.
Στην Αρχαία Ελλάδα ο Πυθαγόρας χρησιμοποίησε το μονόχορδο για να διερευνήσει την επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη συνείδηση, μέσω των διαστημάτων και των νοτών. Ο Πλάτωνας, ο Αριστοτέλης και ο Ιπποκράτης μελέτησαν το θεραπευτικό ρόλο της μουσικής μέσω ήχων και μουσικών κλιμάκων.
Η μουσικοθεραπεία κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης έχει ως στόχο τη μείωση και διαχείριση του άγχους, την επικοινωνία των γονέων με το έμβρυο, τη χαλάρωση, τη βελτίωση της αναπνοής και οξυγόνωσης του εμβρύου. Στην περίοδο της λοχείας, έχει επίδραση στη ρύθμιση της αναπνοής και των καρδιακών παλμών γονέων-νεογνού, στην ανάπτυξη των αισθητηριακών και γνωστικών δεξιοτήτων του νεογνού, στην βελτίωση της σίτισης και επικοινωνίας με τους γονείς, στην απομόνωση εξωτερικών ήχων που προκαλούν στρες στο νεογνό και στη μείωση του χρόνου παραμονής στην μονάδα εντατικής νοσηλείας νεογνών (ΜΕΝΝ).
Σύμφωνα με το Βασιλικό Κολέγιο Ψυχιάτρων (2018), μία στις πέντε γυναίκες θα αντιμετωπίσει προβλήματα ψυχικής υγείας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ή της λοχείας. Το άγχος και η κατάθλιψη είναι τα πιο συχνά ψυχικά προβλήματα που παρουσιάζονται.
Η χρήση της μουσικοθεραπείας στην εμβρυϊκή και κατά συνέχεια στη νεογνική και βρεφική ηλικία έχει μακροπρόθεσμα οφέλη για το παιδί. Συμβάλλει στην κοινωνικοποίηση και επικοινωνία, στη βελτίωση των κινητικών και αισθητηριακών δεξιοτήτων, στην ανάπτυξη του λόγου και του αυτοέλεγχου. Ενισχύει τα ερεθίσματα που λαμβάνει ο εγκέφαλος, βελτιώνοντας τη λειτουργία του και την ανάπτυξή του.
Βιβλιογραφία
1. American Music Therapy Association. Available from: http://www.musictherapy.org. Accessed 4 Sep 2007.
2. Τσέτσος Μ. Στοιχεία και περιβάλλοντα της μουσικής: Μία φιλοσοφική εισαγωγή στη Μουσικολογία. Αθήνα: Εκδόσεις Fagotto, 2012.
3. Heijden M, Araghi S, Jeckel J, et al. Do Hospitalized Premature Infants Benefit from Music Interventions? A Systematic Review of Randomized Controlled Trials. PLoS One. 2016 8;11:e0161848.
4. RCPSYCH. New mental health guidance launched for mothers-to-be and new mothers. Available from: https://www.rcpsych.ac.uk/news-and-features/latest-news/detail/2018/11/19/new-mental-health-guidance-launched-for-mothers-to-be-and-new-mothers. Accessed 19 Nov 2018.
5. Trainor L, Marie C, Gerry D, et al. Becoming musically enculturated: effects of music classes for infants on brain and behavior. Ann N Y Acad Sci. 2012;1252:129-38.
6. Cirelli C, Trehub S & Trainor L. Rhythm and melody as social signals for infants. Ann N Y Acad Sci. 2018 Mar 7. doi: 10.1111/nyas.13580.
7. UCF. Your brain on music. Available from: https://www.ucf.edu/pegasus/your-brain-on-music/. Accessed 2006.
- Δημοσιεύθηκε από Δήμητρα Κεντριφύλλη, Μαία
- στις 09/12/2020